Friday, 22 April 2011

Lost in translation....


I read today a great article that Marie Trepanier from Make the world a prettier place published in IFB. The article talks about the challenge of blogging in a second language and she gaves some great tips. Sometimes I receive comments criticizing my grammar or spelling but honestly I think it's normal that I make mistakes. My english is far from perfect and a lot worse from back the time I lived in England. Of course it was easier for me to write in portuguese, but it was a challenge I made to myself.

I want my blog to be understood by everyone (including the huge amount of foreign blogs I follow) and you know how translators really suck. This is the third blog I have and the first one is the only I keep writing in portuguese. That blog  is very personal and I talk a lot about books and cinema with passion. That blog is not about images like a blog about fashion can be, it's a little diary and also works as my journalist portfolio so my writing skills are really important there. I believe that it only makes sense to do it in my mother tongue because I know most of my ideas would get lost in translation.

This blog is really different: I get personal but not that much and I work a lot with images. It's also a tool for me while working in fashion world. I agree when Marie says that you should always think in the language you write and you must be sure I think in english when I'm writing here. Actually there are some words, especially fashion terminology, I don't even know how to say in portuguese...

This post is for everyone who writes in a second language and also to apologize my readers for some spelling and grammar mistakes I post, mainly when I'm tired. But after all I feel myself proud for this project and I'm happy that I've been writing in english everyday for the last 9 months. I never avoid making longer posts because  they are not in my mother tongue and I believe that you understand my words most of the time. And in the end, lost in translation or not, I can see "Raquel" in these words, even if they are not in the language Raquel talks everyday.

9 comments:

  1. Great post!

    Quem me dera a mim também falar uma 2ºlíngua no blog... mas para cometer erros atrás de erros deixo-me estar
    :(


    xoxo*

    ReplyDelete
  2. eu, tal como tu, também escrevo em inglês no meu blog. Também o encarei como um desafio a manter...optei p escrever em inglês para ser entendido por todos. o teu ingles está muiiiiiiito acima da média. erros claro...fogo...e eu...mts tb..E NATIVOS TB DÃO ERROS. E??? ok eu já trabalhei como tradutora, licenciei-me em ingles...humm tlv n devesse dar erros...well but I do! :) uma pessoa deixa de falar c tanta frequencia e as coisas esquecem-se e dp? espero que certos comentários n t deitem abaixo...q sirvam sp p seres melhor! beijinhos*

    ReplyDelete
  3. Olá!No meu caso eu decidi que o blogue fosse apenas um diário visual e não escrevo nem em Inglês nem em Português.Contudo quando eu escrevia em português,reparava por vezes nas fontes de tráfego do blogue, que as pessoas estavam a usar a barra de tradução,daí eu achar que ao escrever em português,para quem tiver veia de escritor,consegue certamente textos com muito mais qualidade.
    Enfim,eu acho que tu escreves e pronúncias muito bem o inglês.Na vida existem e existirão sempre críticas,não te rales.
    Bjs,boa Páscoa.

    ReplyDelete
  4. When I first started a blog, I was writing it in English with a view to keep in touch with all my foreign friends and to make it easier for them to understand it without reccurring to online translators, which are crap anyway, to say the least. Then I realised that most of my readers were Portuguese speakers and I was actually making it harder for them to follow my blog, to comment and so on. So I reverted back to Portuguese. Eventually ended up that blog and started a new one. And then another. And then another reset. :-) Nevertheless, now I write in Portuguese only. Even on Facebook I get the odd complain from foreign friend who can't understand my statuses. But that's life. Anyway, if it helps you practising your English and keeping it in good shape, you should keep doing it. It's a good exercise. I have enough as is already. Working with foreign markets forces me to use English other foreign languages on a daily basis. Take care! ;-)

    ReplyDelete
  5. ..use English AND other foreign...

    ReplyDelete
  6. I hope You continue to do your thing!!

    Everyone makes mistakes, and at the end of the day what matters is that You are Happy with your blog!

    Por falar em Lost in translation, que filme lindo, um dos meus favoritos eheh :)

    Big kiss,
    sara

    ReplyDelete
  7. erros todos damos, em todo o lado, na gramatica, na semantica e até a dormir! desde que as criticas se mantenham construtivas, ou pelo menso que as consigas encarar como tal, como uma oportunidade de melhoria.
    queiras escrever em ing em ptg ou em jamaicano, acho que é uma opção de cada um. è a daily basis das duvidas existenciais da blogolandia. Só lê quem quer.
    eu acho que é uma excelente forma de praticar, e apenas não o faço tamém, porque bom...como é que traduzo para ing "descorçoada, rebarbada, rococó?" :P

    ReplyDelete
  8. Carrot tu falas uma lingua muito propria acho que devias patentear antes que alguém te roube os créditos!! Eu não levo a mal correcções e aliás gosto que as façam por detesto ter erros nos textos, mas quando estas são feitas atraves de comentários maldosos claro que me incomodam, mas é algo a que me sujeito.

    E sim lost in translation, principalmente esta cena... Não poderia refletir melhor o que eu queria explicar neste post.

    Obrigada pelas vossas opiniões my dear blogfriends !

    ReplyDelete
  9. "And in the end, lost in translation or not, I can see "Raquel" in these words, even if they are not in the language Raquel talks everyday."

    I think you summarized very well the issue. It is hard to not lose ourself and our own voice in translation. I am so glad to hear that I am not alone with this issue. Good luck to you and I wish you the best for your blog!
    - Marie

    ReplyDelete

I believe in the power of Love! Thank you for coming and sharing.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...